sunnuntaina, helmikuuta 05, 2006

Avioliitto islamissa

Jälkeläisten saannin takaamiseksi ja islamin yhteisön voimistamiseksi avioliitto on jokaisen muslimin velvollisuus.

SHEIKKI MUHAMMED SALIH AL-MUNAJJIDIN ONLINE-FATWA
Eräs avioliiton tarkoituksista islamissa on lasten saaminen ja islamin yhteisön (umman) kasvattaminen. [...] Allahin Sanansaattaja sanoi: "Menkää naimisiin sellaisen kanssa, joka on rakastava ja hedelmällinen, sillä tulen olemaan ylpeä suuresta lukumäärästänne muiden kansojen edessä." (
Lisää.)

Muilla kuin muslimimiehillä ei ole oikeutta mennä naimisiin musliminaisen kanssa, mutta muslimimiehellä on oikeus mennä naimisiin ei-musliminaisen kanssa, jonka odotetaan kääntyvän islamiin. Seka-avioliitoissa syntyvät lapset ovat automaattisesti muslimeja. Tämä kaikki on suorassa ristiriidassa YK:n ihmisoikeusjulistuksen artiklan 16 kanssa: ”Täysi-ikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe ilman minkäänlaisia rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvia rajoituksia. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.” Mies voi ottaa neljä vaimoa ja erota näistä syytä ilmoittamatta, kun taas nainen tarvitsee islamilaisen lain hyväksymän perusteen avioerolle ja joutuu anomaan sitä tuomarilta. Omat määräyksensä ovat orjanaisista:

SHEIKKI MUHAMMED SALIH AL-MUNAJJIDIN ONLINE-FATWA
Islam sallii miehen olla sukupuoliyhteydessä orjanaisen kanssa, olipa miehellä vaimo tai vaimoja tai olipa hän naimaton. [---] Tämä on osoitettu Koraanissa ja sunnassa, ja näin menettelivät profeetat. [---] Myös profeettamme (rauha ja siunaus hänen kanssaan) teki niin... Oppineet ovat yksimielisesti sopineet, että kenenkään ei ole sallittua pitää sitä syntinä eikä kieltää sitä. Se, joka pitää sitä kiellettynä, on synnintekijä, joka toimii oppineiden konsensusta vastaan. [---] Vaimolla ei ole oikeutta paheksua aviomiestään tämän naispuolisista orjista tai sitä, että hän on sukupuoliyhteydessä näiden kanssa. (
Lisää.)

Shiialaisuudessa on mahdollista solmia lisäksi väliaikainen avioliitto (mut'a), jota käytetään esimerkiksi matkustustilanteissa mutta jolla on ollut taipumusta muuttua prostituutiota muistuttavaksi järjestelmäksi. (Hämeen-Anttila 2004: 167–169.) Aviorikoksesta rankaisemisessa islamin laki on ankara:

Jos vaimonne on teille uskoton, hankkikaa keskuudestanne neljä todistajaa häntä vastaan. Kun he ovat antaneet todistuksensa, teljetkää vaimonne taloonsa, kunnes kuolema hänet korjaa tai Jumala osoittaa hänelle toisen tien. (K4:15).
Muslimimies tuli Allahin Sanansaattajan [=Muhammadin] luo, kun tämä oli moskeijassa. Hän kutsui tätä sanoen: Allahin Sanansaattaja, olen tehnyt huorin. Tämä kääntyi pois. Mies tuli jälleen hänen luokseen ja sanoi: Allahin Sanansaattaja, olen tehnyt huorin. Allahin Sanansaattaja kääntyi jälleen pois, ja vasta kun mies oli todistanut neljästi itseään vastaan, Allahin Sanansaattaja kutsui häntä ja sanoi: "Oletko hullu?" Mies vastasi: "En." Allahin Sanansaattaja kysyi: "Oletko naimisissa?" Hän vastasi: "Kyllä". Tämän jälkeen Allahin Sanansaattaja (rauha hänen kanssaan) sanoi: "Viekää hänet pois ja kivittäkää hänet kuoliaaksi." (
Sahih Muslim 17:4196)

SHEIKKI MUHAMMED SALIH AL-MUNAJJIDIN ONLINE-FATWA
On hyvin tärkeää kivittää naimisissa oleva huorintekijä kuoliaaksi Sanansaattajan sunnan (esimerkillisen elämän) mukaisesti. [---] Kivitystä ei ole sallittua korvata mestauksella tai ampumisella, sillä kivitys on ankarampi rangaistus ja tehokkaampi pelote uskottomuuden syntiä vastaan. (
Lisää.)

Ensin kivitystuomion saanut kääritään lakanaan ja haudataan vyötäröönsä asti. Sitten ympärille kerääntynyt muslimijoukko kivittää hänet kuoliaaksi huutaen Allahu-akbar! 'Allah on suuri!'.

FAIZABAD. Afganistanilainen nainen on kivitetty kuoliaaksi syyllistyttyään aviorikokseen, kertoo paikallinen poliisi. [---] 29-vuotias aviovaimo kivitettiin julkisesti paikallisen oikeuden päätöksestä torstaina. Kivitys tapahtui Badakhshanin provinssissa, Faizabadin kaupungin lähellä. Silminnäkijän mukaan viranomaiset ja naisen aviomies raahasivat naisen hänen vanhempiensa kodista ja kivittivät hänet. Mies, jonka kanssa nainen oli pettänyt aviomiestään sai sata ruoskaniskua ja pääsi sen jälkeen vapaaksi. Aviorikos on muslimimaissa kielletty ja rangaistus rikoksesta vaihtelee raipanniskuista kivityskuolemaan. (Reuters; HS 24.4.2005)

Ei kommentteja: