sunnuntaina, helmikuuta 05, 2006

Terrorismi

Historiallisesti islamin levittämiseen on hyvin usein liittynyt väkivalta (lue asiaa selittävä fatwa). Pyhää sotaa, jihadia, käyvät ääri-islamilaiset uskonsoturit eli mujahidinit perustavat aseellisen taistelunsa suoraan Koraanin määräyksiin, erityisesti seuraaviin suuriin ja jakeisiin, joita he noudattavat kirjaimellisesti: 2:154, 2:190–195, 2:216–218, 3:110–111, 3:142–173, 3:195–200, 4:74–80, 4:84–85, 4:89–100, 4:104, 6:151, 8:15–18, 8:26, 8:36–40, 8:58–75, 9:1–29, 9:36, 9:73, 9:88–89, 9:111, 9:120, 9:123, 22:39–40, 47:4, 48:25, 57:10, 60:1–9, 61:10–13 (ks. Koraani tai Hämeen-Anttila [2001: 65–98], johon edellä mainitut kohdat on koottu). Alla on joitakin esimerkkejä:

Uskovaiset, taistelkaa niitä uskottomia vastaan, jotka asuvat teitä lähellä, ja huomatkoot he teidät lujiksi. Tietäkää, että Jumala on hurskaiden kanssa. (K9:123)
Kun rauhoitetut kuukaudet ovat kuluneet, taistelkaa uskottomia vastaan missä heitä tapaattekin, vangitkaa ja saartakaa heidät ja väijykää heitä kaikkialla, mutta jos he katuvat, pitävät rukouksensa ja antavat almuja, antakaa heidän mennä rauhassa. (
K9:5)
Surmatkaa heidät, missä heitä kohtaattekin. [---] Tämä on uskottomien palkka. (
K2:191)
Heidät surmataan, naulitaan ristiin tai heidän kätensä ja jalkansa hakataan poikki ristikkäin tai heidät karkotetaan maasta. Tämä on heidän häpeänsä tässä maailmassa, ja tuonpuoleisessa heitä odottaa ankara rangaistus. (
K5:33)
Taistelkaa heitä vastaan, kunnes epäjumalia ei enää palvota, vaan yksin Jumalaa, mutta jos he herkeävät, teidän tulee ahdistaa vain pahantekijöitä. (
K2:193)

SHEIKKI MUHAMMED SALIH AL-MUNAJJIDIN ONLINE-FATWA
Eräs kummallisimmista asioista on se, että elämme aikoina, jolloin jotkut muslimit häpeävät siteerata jihadia käsitteleviä Koraanin jakeita ja haditheja vääräuskoisten ystäviensä edessä. Heidän kasvonsa muuttuvat punaisiksi, koska he ovat liian ujoja mainitakseen jizyahia (ei-muslimien maksamaa pakkoveroa), orjuutta ja sotavankien tappamista koskevia määräyksiä. He toivovat, että he voisivat pyyhkiä nämä säkeet ja hadithit pois Koraanista ja sunnasta, niin ettei tämä sivistyneeksi itseään kutsuva mutta takapajuinen maailma kritisoisi heitä. Kun sitten he eivät saa pyyhittyä niitä pois, he yrittävät tulkita ne väärin ja vääristää niiden merkityksen niin, että ne sopivat heidän isäntiensä oikkuihin ja haluihin. (
Lisää.)

Osama bin Laden kommentoi alla olevissa katkelmissa 9/11-terrori-iskua Al-Jazeeran haastattelussa 21.10.2001. Jälkimmäinen katkelma osoittaa, kuinka islamissa voi pulmatilanteissa kuka tahansa uskonoppinut johtaa suoraan nykypäivän tilanteisiin sovellettavaa uskonnolista tietoa analogiapäättelyn (qiyas) avulla yli tuhat vuotta vanhoista, kivikautista ajatusmaailmaa heijastavista Koraanista ja haditheista. Hämeen-Anttila (2004: 107, 138) kirjoittaa: "Tuhat vuotta vanhan auktoratiivisen tekstin tulkinnat voidaan nostaa nykypäivänäkin merkityksellisiksi. [---] Silloinkin kun Koraanin ja hadithien sanat tuntuvat vaikeasti teologisiin näkemyksiin sopivilta, ne on hyväksyttävä ja uskottava sellaisinaan, analysoimatta niitä ja rakentamatta teologisia spekulaatioita niiden varaan."

Alhamdulillah... Sanon, että taistelu ei ole al-Qaida-järjestön ja ristiretkeilijöiden välinen. Taistelu on muslimien — islamin yhteisön — ja ristiretkeilijöiden välinen. Kyllä, tapamme heidän viattomiaan, ja se on hyväksyttävää sekä uskonnollisesti että loogisesti. [---] [Jotkut] sanovat, että tämä on väärin ja laitonta, ja todisteeksi he sanovat, että profeetta kielsi lasten ja naisten tappamisen, ja se on totta. Se on pätevää, ja näin on profeetta sanonut. [---] Mutta lasten ja viattomien tappamisen kieltäminen ei ole yleispätevää, ja on kirjoituksia, joissa sitä puolletaan. Allah sanoo (K16:126): "Jos kostatte, kostakaa sen mukaan, mitä teille on tehty..."

SHEIKKI MUHAMMED SALIH AL-MUNAJJIDIN ONLINE-FATWA
Näin ollen meidät on määrätty taistemaan tavalla, joka iskee kauhun vihollisen sydämeen. (
Lisää.)

Mitä sitten Saksassa asuvat turkkilaisnuoret sanovat väkivallasta ja terrorista?

  • 35% turkkilaisnuorista sanoo: ”Jos se palvelee islamin yhteisöä, olen valmis käyttämään väkivaltaa vääräuskoisten nujertamiseksi.”
  • 28% turkkilaisnuorista sanoo: "Väkivalta on oikeutettua, kun se palvelee islamin etua.”

Ei kommentteja: